راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم + ۵ پیشنهاد

راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم

راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم امکان‌پذیر است. اما بدون هزینه غیرممکن است! اما سرمایه فقط پول نیست؛ بلکه مهارت، شبکه ارتباطی و زمان باارزش‌ترین سرمایه‌های ما است!

مسیری که در این مقاله نوشته‌ام بارها برای مراجعین خودم پیاده‌سازی کردم و پاسخ گرفتم. پس خواهش می‌کنم برای لذت استقلال مالی  قدم‌به‌قدم با من همراه شوید و گامی را رد نکنید!

اول: شناخت علاقه‌مندی‌ها

ابتدا باید خودتان را خوب بشناسید! چرا؟ چون یک کسب‌ و کار موفق حداقل به ۱۰ سال تلاش شبانه‌روزی نیاز دارد. پس فکر نکنم هیچ‌کسی دوست داشته باشد ۱۰ سال از زندگی خودش را وقف کاری کند که علاقه‌ای به آن ندارد!

با پاسخ به این سؤالات کمی علایق و اشتیاقتان شفاف‌تر کنید:

به چه موضوعاتی علاقه دارید؟

در چه موضوعاتی گذشت زمان رو حس نمی‌کنید؟

چه موضوعاتی برایتان حس کارکردن ندارد؟

شما می‌توانید با خواندن کتاب عامل ارزش‌های جان دماترینی و یا خلاصه آن در کانال تلگرام من بیشتر و عمیق‌تر با این موضوع آشنا شوید.

شناخت علاقه‌مندی‌ها

دوم: چه کسی مشتری هدف است؟!

کسب‌ و کار چیزی نیست جز فروش! اما به چه کسی؟ شما باید این افراد را مشخص کنید! به قول دکتر احمد روستا اگر  از شما پرسیدن شغلتان چیست، تخصصتان را نگوید بلکه بگویید: ما فروشنده هستیم! پس شناخت مشتری و بازار هدف بسیار مهم است.

برای شناخت مشتری در ابتدا باید یک دسته از بازار هدف را مشخص کنید. می‌توانید با درنظرگرفتن، جنسیت، ذهنیت یا نگرش، موقعیت جغرافیایی و چند معیار دیگر مشتری‌های خودتان را تقسیم‌بندی کنید، اما کدام  دسته را باید انتخاب کرد؟

برای پیداکردن مشتری هدف و  تقاطع آن با علایق خودتان می‌توانید از این جدول کمک بگیرید:

کسب و کار مناسب

آگاهی مشتری از مشکل

آیا مشتری از مشکل خودش آگاه است، برای مثال خیلی از افراد با وجود مشکلات روحی به روان‌شناس مراجعه نمی‌کنند و حتی زمانی که به آن‌ها چنین پیشنهادی می‌شوند می‌گویند مگر من دیوانه هستم؟ این یعنی از مشکل خودش آگاه نیست پس بهتر است به سمت مشتری برویم که خودش به دنبال روان‌شناس است.

پول داشتن

گاهی مشتری ما از مشکلش آگاه است؛ اما هزینه برای حل مشکل ندارد، پس‌ پتانسیل پول‌سازی برای ما ندارد!

یا راهکار و مهارت ما با مشکل مشتری همخوانی دارد؟

گاهی مشتری هم آگاه است و هم پول دارد؛ اما مشکل او در حوزه تخصص ما نیست، اگر این مشتری را قبول کنیم شاید کسب در آمد کرده باشیم؛ اما او نه‌تنها از ما تعریف نمی‌کند؛ بلکه همیشه در بین اطرافیانش خاطره‌ای منفی از همکاری با ما را می‌گوید. یادتان باشد مشتری‌ها بازاریاب‌های کسب‌ و کار شما هستند!

دردسترس‌بودن!

 دردسترس‌بودن از همه موارد بالا مهم‌تر است، شاید ۵۰ درصد کف ترازو باید دردسترس‌بودن مشتری در نظر گرفته شود. چون ما پول و هزینه زیادی برای بازاریابی و جذب مشتری نداریم! و برای شروع باید به مشتریانی که در دسترس است خدمات دهیم!

برای محاسبه جدول بالا بهتر است به هر کدام از معیارها وزن‌دهی کنیم (جمع وزن‌دهی معیارها باید ده شود) و  هر کدام از معیارها را در علایقمان بر اساس واقعیت نمره دهیم  و در نهایت ضرب و جمع کنیم. آن که بیشترین امتیاز را کسب کرد به‌عنوان کسب‌ و کار مناسب انتخاب می‌کنیم

سوم: مشخص‌کردن مهارت‌های موردنیاز!

بعد از تقاطع‌گیری بین علاقه‌مندی‌ها و مشتری هدف، باید مهارت‌های مورد نیازتان را مشخص کنید. ابتدا به سمت آنالیز رقبا می‌روید. باید بفهمید مشتری هدف چطور و از چه طریق نیاز خودش را برطرف می‌کند. کسب‌ و کارهایی که نیاز مشتری  شما را حل می‌کنند، رقیبتان هستند. بعد از مشخص‌کردن رقیب باید ببینید رقبا در چه چیزهایی قوی و یا چه مهارت‌هایی را به‌خوبی آموخته‌اند؟!

چهارم: شروع کسب‌وکار

با ۲۰ ساعت مهارت‌آموزی وارد کسب‌ و کار شوید! چرا چون کمال‌طلبی آفت یک کسب‌ و کار است. باید یاد بگیرید در مسیر بهتر شوید. هیچ‌وقت ۱۰۰ نمی‌شوید اگر شروع نکنید. اما برای شروع باید این مسیر را طی کنید:

تحقیق در بازار هدف، شناخت کامل از مشتری، آنالیز رقبا، پیداکردن ارزش‌های پیشنهادی و مزیت رقابتی و در آخر استراتژی‌های بازاریابی و فروش، روندی است که هر کسب‌ و کار باید طی کند.

پنجم: توسعه کسب‌ و کار!

زمانی که کسب‌ و کار خودتان را شروع کردید باید به سمت ارزش پیشنهادی حرکت کنید، چه ما بخواهیم و چه نخواهیم تا ارزش پیشنهادی نداشته باشید مشتری راه‌حل کنونی خودش را رها نمی‌کند و به سمت ما نمی‌آید، اگر شما ارزش پیشنهادی خودتان را ایجاد کنید، مطمئن باشید کارتان رو غلتک می‌افتد.

شروع کسب و کار

۵ پیشنهاد کسب‌ و کار

یک: تولید محتوا نوشتاری

تولید محتوا متنی یکی از بهترین مشاغل برای افرادی است که هیچ پولی برای شروع کار ندارند. اما آفتی که این بازار دارد این است که همه آدم‌ها چون می‌توانند فارسی بنویسند فکر می‌کنند نویسنده هم هستند و به همین دلیل مشتری‌ها سخت‌گیرتر و از سوی دیگر هر فردی خودش را نویسنده می‌داند؛ اما نگران نباشید اگر زمان بگذارید و شروع کنید به آموزش‌دیدن و تمرین کردن، مطمئن باشید بعد از مدتی سره از ناسره مشخص  و سرتان بسیار شلوغ می‌شود.

تولید محتوا نوشتاری

دو: فروش محصولات آنلاین

مارکت پلیس اصلاً چه است؟! مارکت پلیس همان مرکز خرید یا پاساژهای قدیمی خودمان است؛ اما به‌صورت اینترنتی!

قبل از فروش محصولات آنلاین بگذارید درباره پلتفرم صحبت کنم به نام مارکت پلیس:

معروف‌ترین آن‌ها آمازون، علی‌بابا، ایربی‌ان‌بی و در ایران دیجی‌کالا، با سلام، اسنپ، دیوار، آچاره و خیلی از سایت‌های دیگر است.

مارکت پلیس بهترین فرصت برای افرادی است که می‌خواهند تولید یا محصول خودشان را در «گوشه دنج بازار» (نیچ مارکت)  با کمترین هزینه امتحان کنند، تا بفهمند آیا مشتری استقبال می‌کند یا نه پس برای شروع عالی است. خصوصاً برای افرادی که امکان سایت زدن، صفحه داشتن یا حوصله مفاهیمی مثل طراحی سایت، برند و سئو را ندارند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند؛ چون شما زیر برند دیگری فروش می‌کنید، برای مثال همه به‌خاطر دیجی‌کالا وارد سایت می‌شوند نه به‌خاطر برند شما اما معایبی هم دارد که می‌توانید از اینجا مطالعه کنید!

سه: تدریس آنلاین

امروز یوتیوب و هزاران آموزش رایگان دیگر در اختیار افراد است. اما گاهی انتقال مفاهیم به‌خوبی انجام نمی‌شود و یا  هزینه‌های سنگینی برای آموزش‌های پیشرفته گرفته می‌شود شما می‌توانید وارد بازار تدریس در حوزه علاقه‌مندی خودتان شوید و باارزش پیشنهادیِ قیمت مناسب یک‌گوشه بازار را مال خود کنید.

چهار: خدمات مدیریت سکوهای فضای اجتماعی

یکی از شایع‌ترین مشاغل خانگی مدیریت رسانه‌ها است. خیلی از افراد متخصص در فروش هستند؛ اما در نمی‌دانند چگونه یک صفحه را بالا بیاورند و یا چه محتوایی مناسب است.

البته متأسفانه در ایران یکی از رایج‌ترین کارها پیج زدن است، امروزه به هر کسی بگویید یک تجربه چندماهه ادمینی در رزومه خودش دارد؛ اما مدیریت سکوهای شبکه اجتماعی یک تخصص ویژه است که می‌توانید با افزایش مهارت و آموزش ابزارهای مختلف در این حوزه شروع به کسب‌ و کار کنید.

پنج: مشاوره و کوچینگ

امروز یکی از ترندهای کسب‌ و کار در جهان مشاوره و کوچینگ است. بسیاری از آدم‌ها دنبال افرادی هستند که آن‌ها را از سردرگمی نجات دهد و مشکل و  راه‌حل برای آنها پیدا کند.

با آموزش و افزایش مهارت اگر رسالتتان کمک به دیگران است کوچ و مشاوره یکی از بهترین کسب‌ و کارها است.

کوچ و مشاوره

پس راه‌اندازی کسب‌ و کار خانگی با امکان‌پذیر است و تنها نیاز است برای رسیدن به آن قدم‌های بالا را بردارید.

اگر هم نیاز به کمک من بود می‌توانید با من در ارتباط باشید و همین‌جا سؤالات خودتان را بنویسید. حتماً پاسخ می‌دهم!

مهدی خرامان وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید